Strona główna

Quiz

Prześlij nam
swoje uwagi

Film

Silnik spalinowy

Krótka historia

Silnik spalinowy jest silnikiem, w którym paliwo spalane jest w jego wnętrzu, co dostarcza energii cieplnej. Następnie jest ona zamieniana na energię mechaniczną.

Pierwszy taki silnik (w dodatku ekologiczny, bo spalający mieszaninę wodoru z tlenem i wydalający jako spaliny czystą wodę!), pojawił się dzięki Brackenburgowi już w roku 1836, jednakże bezpieczeństwo jego wynalazku nie wzbudziło zaufania u potencjalnych nabywców i o pomyśle niemieckiego wynalazcy szybko zapomniano.

Silnik dwusuwowy, jednocylindrowy - przodek silnika spalinowegoW roku 1860 powstał przodek silnika spalinowego. Był to silnik dwusuwowy, jednocylindrowy, pracujący na mieszance gazu ziemnego i powietrza, o zapłonie iskrowym i mocy 8,8 kW; działał na podobnej zasadzie, co maszyna parowa dwustronnego działania, tj. spalanie mieszanki zachodziło w jego cylindrze zarówno pod, jak i nad tłokiem dzięki układowi dwóch kanałów wlotowych i wylotowych doprowadzających i odprowadzających naprzemiennie mieszankę i spaliny. Nie zachodziło w nim natomiast sprężenie paliwa, a jedynie rozprężanie spowodowane jego wybuchem, i tłok powracał do pozycji wyjściowej. Jego konstruktorem był francuski inżynier, belgijskiego pochodzenia Etienne Lenoir. Oczywiście wpadł on na pomysł, aby wmontować go w lekką bryczkę i przekształcić ją w samochód - parę nieudanych prób zniechęciło go jednak do dalszych eksperymentów. Silnik był niezbyt wydajny, zużywał ogromne ilości gazu i smaru, chodził nierówno i często się zatrzymywał.

Silnik zbudowany przez Nikolausa Otto w 1876 rokuKilka lat później jego rodak Pierre Ravel skonstruował samochód z silnikiem w którym spalała się nafta. Niestety, wojna francusko-pruska udaremniła wypróbowanie gotowego pojazdu - został zasypany wraz z szopą w której powstał. Dopiero w 1876 roku Niemiec Nikolaus Otto skonstruował pierwszy, czterosuwowy silnik spalinowy co zapoczątkowało erę samochodu. Również dzięki temu wynalazkowi człowiek po raz pierwszy zdołał wzbić się w powietrze samolotem. Od tej chwili nastąpił szybki rozwój silników różnego typu.


Samochód z silnikiem spalinowym z 1884 rokuW latach 1878-79 Carl Benz skonstruował pierwszy silnik spalinowy benzynowy dwusuwowy, natomiast w roku 1893 Rudolf Diesel opatentował pierwszy silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym. W 1883 roku Wilhelm Maybach i Gottlieb Daimler budują swój pierwszy, nienadający się jeszcze do wykorzystania w pojazdach ruchomych silnik benzynowy. 12 lutego 1884 roku Edouard Delamare-Deboutteville otrzymuje patent na swój samochód z silnikiem spalinowym, w którym jednak - zamiast benzyny - spala się ... gaz świetlny. A zabawy z gazem (szczególnie zmagazynowanym w skórzanych bukłakach) to nie przelewki: opatentowany samochód Delemare'a już w pierwszej jeździe wylatuje w powietrze. Już w następnym roku pojawił się stalowy trójkołowiec benzynowy Carla Friedricha Benza z Mannheim. Moc jego silnika to zaledwie 2/3 konia mechanicznego, mógł on jednego kierowcę i jednego pasażera przewieźć z prędkością 12 km/h. Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem był Ford T od 1903 roku.

Jak działa silnik spalinowy?

Działanie silnika spalinowegoW silnikach spalinowych tłokowych, ruch tłoka jest wywołany gwałtownym spalaniem się mieszanki paliwa z powietrzem wewnątrz cylindrów. Zapłon palnej mieszanki wywołuje odepchnięcie tłoków, i (co za tym idzie) obracanie się wału korbowego.

W związku z różną budową i zasadą działania, silniki spalinowe tłokowe można podzielić na silniki:

  • dwusuwowe,
  • czterosuwowe,
  • wysokoprężne,
  • z wirującym tłokiem.

Podsumowanie

  1. W silniku spalinowym energia cieplna ze spalania paliwa jest przetwarzana na energię mechaniczną.
  2. Przodek silnika spalinowego powstał w 1860 roku.
  3. Era samochodu została zapoczątkowana w 1876 roku przez Nikolausa Otto przez skonstruowanie czterosuwowego silnika spalinowego.
  4. Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem był Ford T od 1903 roku

Copyright © 2009 Maciej Halbryt